شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۲

گزارش سینما پرش از جلسه نقد و بررسی فیلم"جدایی نادر از سیمین"؛

اصغر فرهادی: "جدایی نادر از سیمین" تجمیع شده سه فیلم سابقم است

اصغر فرهادی و سارینا فرهادی در نشست خبری فیلم جدایی نادر از سیمین

کارگردان"جدایی نادر از سیمین" گفت: این فیلم در ادامه سه فیلم پیش من و تجمیع شده تمام دستاوردهای سه کارسابقم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، نشست نقد و بررسی جدیدترین ساخته اصغر فرهادی فیلم"جدایی نادر از سیمین" شب گذشته پس از نمایش این فیلم در سالن سینما رسانه مجموعه برج میلاد در تالار سعدی این مجموعه با حضور عوامل و بازیگران این فیلم چون: اصغر فرهادی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، مریلا زاعی، سارینا فرهادی ، علی اصغر شهبازی، کیمیا حسینی ، هایده صفی یاری تدوین گر ،محمود کلاری فیلمبردار و پیمان مقدم طراح صحنه این فیلم برگزار شد.

فرهادی: امیدوارم در آینده دغدغه هایم را دنبال کنم

براساس این گزارش؛ اصغر فرهادی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان "جدایی نادر از سیمین" در ارتباط با مشکلات موجود در ساخت این فیلم گفت: مشکلات ساخت این فیلم به اندازه مشکلات موجود در ساخت همه فیلم هایی بود که در سینمای ایران تولید می شوند.البته این مشکلات به مشکلات بیرونی مختص شده و ما گروهی کاملا هماهنگ بودیم و فضایی لذت بخش در تولید داشتیم.
وی ادامه داد: اتفاقی که باید، در ساخت این فیلم برای من افتاد و پس از نمایش فیلم دیگر تعاریف، جنبه نکوداشت دارد.امیدوارم بتوانم در آینده نیز مسائلی را که دوست دارم و دغدغه های خود را دنبال کنم.
وی بخش مهم و اعظم سینما را تدوین دانست و ضمن سپاس از هایده صفی یاری تدوین گر این فیلم بیان کرد: بخش مهمی از ساخت این فیلم مدیون تدوین زیبای اوست.
این کارگردان نگاه خود به دنیا را مطلق ندانست و افزود: این ویژگی در فیلم های من نیز منعکس شده است و این باورم در آثارام نشر یافته است.

"جدایی نادر از سیمین" تکمیل کننده سه فیلم سابق من است


فرهادی فیلم"جدایی نادر از سیمین" را تکمیل کننده سه فیلم سابق خود"شهر زیبا"،"چهارشنبه سوری"،"درباره الی.." دانست و گفت: در این سه فیلم با گسترش مضامین سعی داشتم که با استفاده از تجمیع تم های موجود در فیلم های قبل خود به ساخت این فیلم بپردازم البته این امر کاملا اتفاقی  و در طول نگارش و ساخت فیلم رخ داد.

وی ادامه داد: ریشه این تم از فیلم"شهر زیبا" آغاز شد، در "چهارشنبه سوری" شفاف شد در"درباره الی.." همه جانبه شد و در "جدایی نادر از سیمین" تجمیع شد.

کارگردان "جدایی نادر از سیمین" واکنش مخاطبان نسبت به صحنه های این فیلم را متفاوت دانست و افزود: تماشاگر مختار است که آن طور که می پسندد و دوست دارد به تماشای فیلم بپردازد و این فیلم می تواند برون ریز احساس های متفاوت در تماشاگر باشد.

این نویسنده نگارش متن خود را تشبیه به رانندگی دانست و اظهار کرد: در طول نگارش متن با وجود اینکه اصول کلی را می دانم اما باز باپیچ هایی برخورد می کنم که ناخودآگاه ظهور می کند.

وی ادامه داد: وجود اتفاق های مثبت و منفی اگر قابل باور برای تماشاگر باشد با اثر همراه شده و کاری به ویژگی ها ندارد.

نویسنده "جدایی نادر از سیمین" اظهار کرد: پیش از شروع کار موضوع و برداشت خاصی ندارم بلکه در طول نگارش متن روابط را کشف می کنم و براساس آن قصه می نویسم و هیچ اصراری هم ندارم که از ابتدا تم را مشخص کنم، زیرا براساس دغدغه های خود به صورت چند وجهی می نویسم و در نهایت نشانه گذاری های متن را پر رنگ می کنم.

وی موضوعات اجتماعی را دغدغه شخصی خود دانست و افزود: سئوال های تماشاگر در طول نمایش فیلم دغدغه و سئوالات خود من است که پس از نمایش فیلم از آن ها برداشت می کنم.

فرهادی در ارتباط با انتخاب نقش "پدر نادر" گفت: دو دستیار من مریم نراقی و قربانی در آسایشگاه سالمندان به دنبال یک بازیگر مرد مسن می گشتند که در نهایت پریسا بخت آور "علی اصغر شهبازی" را که در فیلم "زیر درخت هلو" بازی داشت معرفی کرد، حساسیت من برای بازیگر این نقش بالا بود زیرا هم می خواستم که سن بالایی داشته باشد و هم توانایی بازی در یک کار سنگین را، اما در نهایت با ارتباط عاطفی که با او برقرار کردم بخشی از فیلم نامه را براساس رابطه با او نگارش کردم.

حسینی: دو سال آینده با بازیگری خداحافظی می کنم

شهاب حسنی بازیگر این فیلم گفت:پیش بینی برای گرفتن سیمرغ بلورین برای بازی در این فیلم ندارم ، همین قدر که فرصت حضور در این کار را یافتم به مراد دل خود رسیدم، زیرا در بازیگری به حاشیه های موجود که سوپر استار بودن و شدن است توجهی ندارم و به همین دلیل با وجود اینکه نقش اول مرد را نداشتم در نقش مکمل بازی کردم، زیرا به نظرم نقش"حجت" به خاطر مابه ازا های اجتماعی خود سخت بود.

این بازیگر در ارتباط با پر کاری خود در چند سال اخیر بیان کرد: من برای هر کارگردان سهمی را اختصاص می دهم و جزئی در کل می شوم که این بار جزئی از کار فرهادی شدم، اما تصمیم دارم که از دو سال آینده که بازی ام در کار تبریزی به پایان می رسد برای دنبال کردن دغدغه خود و تحصیلات در دانشگاه بازیگری را برای مدتی نامعلوم کنار گذارم.

کلاری : در این فیلم قاعده های کلاری را شکستم

محمود کلاری فیلمبردار این فیلم گفت: کار در کنار اصغر فرهادی یک حادثه و اتفاق است که در طول 30 سال فعالیت خود در سینما یافتم و درس هایی فراتر از سینما آموختم.

وی ادامه داد: فیلمبرداری این فیلم باید با ظرافت بسیار و هوشمندانه و با درک کار می شد، در این فیلم که به شیوه مستند فیلمبرداری می شد با دوربین 35 کار کردم ، در ابتدای شروع کار فرهادی یک فیلم مستند ایرانی به من نشان داد و گفت که من نیز این را می خواهم، این امر سبب شد که قاعده های موجود در کارهای کلاری از بین رفته و در موقعیتی متفاوت، از آنچه تاکنون تجربه دارم کار کنم.

این فیلمبردار اظهار کرد: اکثر پلان های این فیلم را روی دست گرفتم و تکان های موجود در آن نیز با ظرافت هایی که کارگردان در نظر داشت انجام شد.

صفی یاری: بیش از همه آثارم "جدایی نادر از سیمین " را دوست دارم

هایده صفی یاری تدوین گر این فیلم گفت: درس های متفاوتی را در کار خود در طول سه همکاری ام با فرهادی گرفتم و به عنوان یک بیننده از پلان های موجود در آن لذت بردم.

وی ادامه داد: "جدایی نادر از سیمین" کمی بیش از یک فیلم بود و به همین جهت بیش از تمام کارهایی که تا به حال داشتم آن را دوست می دارم و با آن ارتباط برقرار کردم.


زارعی : زندگی در فیلم های فرهادی جاری است

مریلا زارعی بازیگر این فیلم گفت: در کنار فرهادی در دنیای دیگری در بازیگری قرار گرفتم که متفاوت از استاندارهای دیگر کارگردان ها است ، فیلم های اصغر فرهادی خصوصا "درباره الی" کارگاه اموزش بازیگری است که باعث می شود در فیلم های دیگر نتوانم بازی کنم، زیرا در کار با او با وجود تمام محدودیت های بازیگری، بازیگر ساری و جاری می شود.

وی افزود: فرهادی در کار خود اصرار دارد که تمامی اتفاقات از درون به بیرون اتفاق افتد و همانند یک دایره المعارف، تمام بازیگران را راهنمایی کرده و پاسخگوی سئوالات آن ها در نقش است.

این بازیگر اظهار کرد: در فیلم های فرهادی زندگی بر پرده سینما جاری می شود و این اتفاقی است که به ندرت در سینمای ایران اتفاق می افتد و برای همه بازیگران آرزو می کنم که حتی یک بار کار در کنار فرهادی را تجربه کنند، زیرا کار در کنار او یک واحد دیگری است که باید پاس کنیم .

سارینا فرهادی: روابط در کار پدر فراموش شده است

سارینا فرهادی بازیگر این فیلم گفت: کار در کنار پدر این قدر جدی است که تمامی روابط فراموش می شود زیرا همه چیز آن قدر جدی است که من نیز تصمیم به درک واقعیات و جدی نگاه کردن به آن گرفتم.

وی ادامه داد: در مورد ادامه فعالیت در زمینه بازیگری تصمیمی ندارم .

معادی :"نادر" با ایستادگی و صبر فرهادی شکل گرفت

پیمان معادی بازیگر نقش اول مرد این فیلم گفت: شخصیت"نادر" نیاز به تحلیل مفصلی دارد، اما در طول ساخت این فیلم به همراه فرهادی سعی در تعریف رفتار این آدم داشتیم و ویژگی سخت و متمایز این نقش، بازی با نگاه به جای استفاده از دیالوگ بود که در طول یک ماه تمرین به آن رسیدیم.

وی ادامه داد: به خاطر روابط گرم میان فرهادی و کلاری در یک فضای گرم جلوی دوربین رفتن وبازی این نقش برای من آسان تر بود، فضای پشت دوربین ما بسیار مفرح بود تا جایی که زمانی یک هفته میان ضبط، سر کار نرفتیم که برای گروه سخت و طاقت فرسا بود.

معادی گفت: بخش عمیق شکل گیری شخصیت این کاراکتر ایستادگی، تحمل و صبر فرهادی بود که روز ها وشب ها وقت صرف کرد تا به این مهم برسیم.

بیات: بزرگترین فعالیت بازیگری خود را داشتم

ساره بیات بازیگر این فیلم گفت: بازی در این فیلم بزرگترین و مهم ترین فعالیت من در زمینه بازیگری است که با اعتماد فرهادی کلاس درسی برای من در بازیگری شد که از این پس بازی در کارهای دیگر را برای من مشکل کرد.

وی نخستین تجربه سینمایی خود را بازی در فیلم "مقلد شیطان" دانست و افزود: پس از فعالیت در تئاتر و تلویزیزیون در این فیلم علاوه برتجربه درس های بسیار از فرهادی آموختم.

مقدم: طراحی صحنه کاملا نامحسوس بود

پیمان مقدم طراح صحنه این فیلم گفت: طراحی صحنه این فیلم به خاطر مستند بودن فضاها کمی دشوار بود و فرهادی با نشان دادن یک عکس از پیمان معادی که نمای پشت آن سفید بود از من خواست این صحنه را طراحی کنم.

وی ادامه داد: در این فیلم به خاطر رئال بودن و طبیعی بودن فیلم باید طراحی مناسب فضا شکل می گرفت.

انتهای پیام /س م /اط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.